Deze demonstratie laat de mogelijkheden van automatisch gegenereerde hypermedia presentaties zien. Deze presentaties kunnen op een flexibele manier worden toegesneden op de interesses en kennis van de gebruiker, evenals op het systeem van die gebruiker.
Bij het genereren van
In de voorbeelden wordt uitgegaan van 2 gebruikers. De eerste gebruiker bekijkt de site van het rijksmuseum via zijn PC, terwijl de tweede gebruiker met een PDA door het rijksmuseum loopt. Beide gebruikers verlangen informatie over de Nachtwacht. Deze informatie is beschikbaar in de on-line database van het Rijksmuseum.
De genoemde platformen hebben echter verschillende capaciteiten voor het presenteren van de verlangde informatie. De gebruiker achter de pc heeft een groot en goed leesbaar scherm, wat niet voor de gebruiker met de PDA telefoon geldt. Ook verschillen de omstandigheden van beide gebruikers: de een zit waarschijnlijk thuis achter een bureau, terwijl de andere gebruiker door het museum heen loopt.
Om voor beide gebruikers tot een goede presentatie van de gevraagde informatie te komen, kan deze presentatie "on demand" gegenereerd worden uit de informatie in de database. Het generatie proces dient hierbij rekening te houden met het platform van de gebruiker, alsook de omstandigheden van de gebruiker.
De volgende links laten presentaties zien die zijn toegesneden op het platform van de genoemde gebruikers, alle vereisen een SMIL speler. Bijvoorbeeld de Oratrix Grins player of RealPlayer 7. Men kan beide gratis downloaden. Het plaatje boven geeft een indruk van een van de eerste scenes uit de PC versie (RealPlayer).
Het kunnen synchroniseren van verschillende media biedt grote voordelen. Maar multimedia document formaten zoals SMIL zijn niet voor alle presentaties geschikt. De huidige generatie WAP telefoons bijvoorbeeld, kent een eigen document formaat, genaamd WML. Bovendien hebben dit soort telefoons vaak een nog beperkter beeldscherm. Dit vraagt dus om speciaal op maat gemaakte informatie over de Nachtwacht (zie ook het plaatje van de mobilie telefoon).
Een andere gebruikersinterface waar we momenteel mee experimenteren is het automatisch genereren van 3D interfaces (virtual reality). Zie de onderstaande afbeelding voor een eerste indruk (gemaakt door Alex van Ballegooij).
Dank aan het Rijksmuseum voor het beschikbaar stellen van het materiaal.